2024. április 18.
Korunk egyik legfontosabb szopránja Budapesten

Korunk egyik legfontosabb szopránja Budapesten

A nemzetközi operaélet sztárja, Karita Mattila finn operaénekesnő a nemzeti filharmonikusokkal lép fel decemberben azon a koncerten, ahol az élet és halál kérdését boncolgató zeneművek csendülnek fel.

December 13-án a Zeneakadémián az élet és halál témája köré szerkesztett művek csendülnek fel. Haydn, Beethoven, Schumann, Wagner és R. Strauss műveit hallhatja a közönség. Az est szólistája Karita Mattila (1960) finn operaénekesnő, a nemzetközti operaélet sztárja lesz, akit a BBC Music Magazine 2007-ben korunk legfontosabb szopránjai közé sorolt.

 

Hűség és hűtlenség, élet és halál kérdéseivel foglalkozik a Nemzeti Filharmonikusok december 13-i „tematikus” koncertje. A felcsendülő művek közül a mondai időkben játszódó Haydn-nyitány (1800) majdnem egyidőben született a szintén hallható Beethoven koncertáriával (1808). Utóbbi címe Ah, perfido, mely az énekes szólista bevezető recitativójára utal. Ez egy elhagyott szerelmes asszony fájdalmas jajkiáltása: „Ah, szószegő, hamis eskü, barbár áruló, elmégy?”. A koncerten hallható továbbá Wagner Trisztán és Izolda című operájának Trisztán-előjátéka (1859), mely minden szempontból pontos ábrázolása az eksztatikus szerelmi mámornak, később elhangzik majd az opera egy további részlete, mely a hősnő, Izolda szerelmi halálát örökíti meg. Richard Strauss a „Halál és megdicsőülés” című 1889-ben írt művének ihletője egy súlyos betegségből történő szerencsés felépülése, melynek során a szerzőben felmerült az „… a gondolat, hogy egy olyan ember halálát ábrázoljam, aki a legmagasabb célokért harcolt, küzdött – és művemben egy tiszta lelkű művészt rajzoltam meg.” 

 

Az est szólistája Karita Mattila (1960) finn operaénekesnő, a nemzetközti operaélet sztárja lesz, akit a BBC Music Magazine 2007-ben korunk legfontosabb szopránjai közé sorolt.

 

Hamar Zsolt karmester vezényletével elhangzik:

Haydn / A megjutalmazott hűség – nyitány

Beethoven / Ah, perfido! – koncertária, op. 65

Schumann / Nyitány, Scherzo es Finale, op. 52

Wagner / Előjáték és Izolda szerelmi halála a Trisztán és Izolda c. operából

R. Strauss / Halál és megdicsőülés, op. 24

Megosztás

Mesterek és tanítványok a Müpában

Kultúra

Mesterek és tanítványok a Müpában

  • 2024.03.3

Heinz Holliger és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertjén generációk kézfogásának lehetünk tanúi. Bartók Béla volt Veress Sándor mestere, a Svájcba emigrált Veress pedig Heinz Holligert tanította a zeneszerzés művészetére.